Campagne voeren is een specialisme, maar het vereist wel een bepaalde structuur en werkwijze. Het Campagneteam heeft veel ervaring in huis op het gebied van campagne voeren en het bewegen van gemeenschappen om een bepaald gemeenschappelijk doel te bereiken.

Schermafbeelding 2019-10-29 om 13.02.27

Samen met een gemeenschap zoeken wij naar een gemeenschappelijk doel om te behalen. Dit specifieke doel kan op verschillende zaken gericht zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld vele campagnes gevoerd met als doel om glasvezel aan te kunnen leggen in de buitengebieden van Nederland, zowel voor interessepeilingen als wel voor daadwerkelijk ‘vraagbundelen’ van de behoefte.

Wij creëren een duidelijk beeld van de verandering die wij willen maken. Dit doen wij door het opstellen van een campagneplan, waardoor duidelijk is wat er moet gebeuren en hoe dit moet gebeuren.

Het is erg belangrijk dat je goede kennis hebt over het onderwerp. Wij zorgen dat wij op de hoogte zijn van feiten, cijfers en onderzoeken die ons kunnen helpen bij het zorgen voor een verandering. We hebben antwoord op vragen waarvan onze doelgroep nog niet bewust is dat ze deze gaan stellen.

Een campagne wordt geen succes zonder hulp en steun. Vooral in kleinere gemeenschappen zijn er vaak sleutelpersonen die een centrale rol spelen in de gemeenschap. Wij werken graag samen met deze personen tijdens het campagnevoeren. Tijdens de campagnes voor glasvezel hebben wij erg veel gehad aan de inzet van onze “ambassadeurs”.

Cruciaal voor een succesvolle campagne is op de hoogte zijn van de voor- en tegenargumenten die mensen kunnen aandragen. Hierdoor kun je op een goed onderbouwde manier reageren. Daarbij respecteren wij altijd de mening van de ander.

Als wij een campagne voeren, dan gaan wij voor succes. Dit doen wij door als team samen te werken via één vastgesteld plan en met een bepaalde deadline.

Er zijn veel verschillende manieren om je boodschap over te brengen. Wij gebruiken een duidelijke tactiek: op een vriendelijke manier mensen overtuigen zonder druk uit te oefenen. Wij proberen hierbij goed in te spelen op wat het beste bij de doelgroep past en creatief te zijn. Ook maken we veelvuldig gebruik van meerdere mediavormen voor het creëren van nieuwsgierigheid en beweging in de gemeenschap.

De middelen die wij tijdens de campagnes inzetten zijn de volgende:

Infographic - F4
Afbeelding-breed_Homepage_deur

De Gouden Regels van campagnevoeren

  • Wees eerlijk, helder en duidelijk
  • Wees georganiseerd
  • Wees gefocust
  • Wees respectvol voor elke mening
  • Wees creatief
  • Wees enthousiast